ترکیه در یک نکاه ترکیه در یک نکاه
تاریخ : چهار شنبه 26 خرداد 1395
نویسنده : امیر عباس

ترکیه در یک نکاه

کشور ترکیه  کشوری که بخشی از آن در خاک آسیا و بخشی دیگر نیر در خاک قاره اروپا واقع شده است.بیش از ۱۰۰ سال پیش یعنی در سال ۱۹۲۳ شخصی به نام مصطفی کمال پاشا که به آتا ترک معروف بود توانست  حکومت عثمانی را بعد از ۶۰۰ سال سرنگون کند و خود به جای ان رهبری این کشور را در دست گیرد.در واقع می توان اینگونه توضیح داد که در جریان جنگ جهانی اول  امپراتوری عثمانی شکست سختی از از بریتانیا و متحدانش می خورد و در این بین آتا ترک با تشکیل هسته های مقاومت خود را تبدیل به قهرمان ملی مردمان ترک می کند و با همین محبوبیت توانست بالاخره جمهوری ترکیه را پایه گذاری کند. البته جمهوری که خبری از کلمه اسلامی در ان نیست و یکی از قواعد اصلی آن جدایی کامل دین از سیاست می باشد.

بعد از تاسیس دولت جمهوری  تا سال ها این کشور به صورت تک حزبی اداره می شد تا اینکه در سال ۱۹۵۰ از گروه مخالف یعنی حزب دوکرات قدرت را به دست می گیرد و پایانی بر تک حزب بودن این کشور می دهد.از دیگر اتفاقات مهم در طی این سال ها می توان به عضویت در امدن کشور ترکیه در ناتو اشاره کرد که بر می گردد به سال ۱۹۵۲٫ همچنین در سال ۱۹۶۴ نیز به عضویت سازمان ملل در آمد.

همه ساله تورهای مختلفی با نام تور ترکیه به سمت این کشور روانه می شوند که یم توان به تورهای زیر اشاره کرد :

تور آنتالیا

تور آنکارا

تور استانبول

تور آلانیا

تور مارماریس

تور کوش آداسی

تور بدروم

تور ازمیر

 

اگر شما به دنبال ارزان ترین سفر می باشد پیشنهاد می کنیم حتما به دنبال تور لحظه آخری ترکیه باشید . معمولا  نه تنها برای ترکیه بلکه برای هر مقصد دیگری تور لحظه آخری ارزان تر از حالت معمول خود می باشد.در ضمن اطلاعات کاملی درباره تور ترکیه ۹۵ نیز در سایت قرار داده ایم که می توانید به بخش مربوط به ان رفته و ملاحضه نمایید.معمولا به خاطر نزدیکی این کشور به ایررانقیمت تور ترکیه نسبت به سایر تورهای خارجی به صرفه تر و ارزان تر است.

 

 

زبان مردم ترکیه

با توجه به اینکه اکثر قریب به اتفاق جمعیت این کشور را ترک ها تشکیل می دهند پس طبیعی است که زبان رسمی و مادری این کشور نیز زبان ترکی باشد.در کنار ترک ها مردمانی کرد زبان و عرب زبان و همچنین ارمنی ها نیز در این کشور زندگی می کنند که جز اقلیت ها محسوب می شوند.البته قوم های به مراتب کوچک تری نیز در ترکیه وجود دارند که با نام های لاز ها و زازاها و چرکس ها دارای زبان و فرهنگ خاص خود هستند.

 

 

کردها بیشتر در بخش جنوب شرقی و شرق کشور واقع شده اند.بخشی دیگر از اقلیت ها نیز مربوط می شود به ترک های آذربایجانی که در بخش شمال شرقی ترکیه هستند.عرب ها نیز در بخش جنوبی و ارمنی ها نیز در خود استانبول قرار دارند.شاید برایتان سوال باشد که خود ترک های ترکیه از کدام نسل و قوم تاریخی هستند.؟ حتما در تاریخ نام قوم سلجوقی به گوشتان خورده است. بله این ترک ها بازمانده همان قوم هستند که بعد از نبردی سنگین که با امپراتوری روم شرقی داشتند و توانستند از آن نبرد پیروز برگردند به تشکیل حکومت عثمانی پرداختند.

 

موقعیت جغرافیایی ترکیه

اگر نگاهی به نقشه بیاندازید خواهید دید که ترکیه شبیه به یک مستطیل است که بخش از آن در آسیا و بخشی دیگر نیز در اروپا واقع شده است.نام جغرافیایی منطقه ای که ترکیه در ان واقع شده است آناتولی است و به تعبیری دیگر به ان آسیای کوچک نیز می گویند.بی شک از ترکیه می توان به عنوان اصلی ترین و مهمترین پیوندگاه میان دو قاره آسیا و اروپا یاد کرد.میزان وسعت و بزرگی تریکه در حدود ۷۸۰۵۸۰ کیلومتر مربع است و از این حیث در رده سی و پنجمین کشور بزرگ جهان قرار گرفته است.

این کشور دارای شش همسایه از قاره آسیا و تنها دو همسایه از اروپا می باشد.کشورهایی همچون ایران و عراق و ارمنستان و سوریه و جمهوری آذربایجان و گرجستان. و در طرف دیگر کشورهایی مانند یونان و بلغارستان از همسایه های اروپایی ترکیه محسوب می شوند.

 

 

ترکیه کشوری است که دارای جاذبه های بسیار گردشگری بوده و همین امر باعث شده است تا سالیانه از سراسر جهان افراد زیادی به قصد مسافرت وارد این کشور شوند.با هم به ۱۰ جاذبه برتر و توریستی ترکیه می پردازیم تا اگر روزی قصد سفر به این کشور را داشتید با اطلاعات ی کامل به این کار دست بزنید.شاید عاملی که باعث شده است تا تور گردشگری ترکیه در سارسر جهان به یکی از شلوغ ترین و جذاب ترین تور مسافرتی در میان سایر تورهای مختلف باشد وجود آثار باستانی و جاذبه های مختلف توریستی در این کشور است.

۱- آمفی تئاتر آسپندوس

این آمفی تئاتر از دوران باستان بر جای مانده است. تاریخ ان باز می گردد به ۱۵۵ سال بعد از میلاد مسیح.زمان تاسیس آن مصادف است با حکومت پادشاهی امپراتور روم یعنی مارکوس اورلیوس.میزان گنجایش این امفی تئاتر قدیمی بین ۱۵۰۰۰ تا ۲۰۰۰۰ نفر بوده است.بعد ها این مکان تغییر کاربری داده و از ان به عنوان کاروانسرا استفاده می کردند و به همین دلیل بارها و بارها مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است.و شاید همین مرمت های مسمتر در طول تاریخ باعث شده است تا به امروز این اثر تاریخی پا بر جا مانده باشد.

 

 

۲-ساحل پاتارا

اگر دوست دارید به یکی از بلند ترین سواحل دنیا پا بگذارید می توانید از ساحل پاتارا دیدن نمایید.ساحلی شنی که به جز یک کافی شاپ دیگر هیچ ساختمانی در اطراف ان وجود ندارد.در این ساحل گونه ای در حال انقراض از لاک پشت زندگی می کند که به سر گنده معروف است.جالب است بدانید دهکده ای در مچاورت این ساحل واقع شده است که زادگاه شخصی بود که بعد ها به بابا نوئل مبدل گشت.

 

۳-پاموک کاله

معنی این کلمه در زبان ترکی یعنی قصر پنبه ای.در غرب ترکیه چشم اندازی فوق العاده بی نظیر و زیبا در انتظار شما است. این چشم انداز زیبا دارای شیب های پلکانی سفید رنگی است که دارای شهرت فراوانی هستند.ماده سازنده این شیب های زیبا  تراورتن نام دارد.این ماده در واقع نوعی سنگ رسوبی است که از رسوب آب معدنی چشمه ها پدید می آید.به طور واضح می توان ویرانه هایی از معابد قدیمی و حمام ها را در این مکان مشاهده نمود.

 

 

۴-بدروم

اگر به ترکیه بروید و سفری به بدروم نداشته باشید انگار که سفری ناقص انجام داده اید. این شهر با سواحل شنی بسیار زیبایش و با خیابان های پر از فروشگاهش و همچنین با انواع رستوران های فوق مدرنش باعث شده تا به  مکانیدنج برای توریست ها مبدل گردد.این منطقه تاریح و باستانی دارای قدمتی کهن بوده که متاسفانه در چند زلزله اخیر باعث شده تا برخی از این آثار نابود شوند.اما یکی از اماکن تاریخی که در قرن ۱۵ و توسط مبارزین صلیب ساخته شده است قلعه معروف بدروم است که هنوز هم پابرجا می باشد.

 

۵-کوه نمرود

یکی از کوه های معروف در ترکیه نمرود نام دارد. ارتفاع این کوه ۲۱۳۴ متر بوده و در جنوب شرقی ترکیه قرار دارد.در ۶۲ سال قبل از میلاد پادشاهی به نام آنتیوکوس اول در بالای قله این کوه مجسمه هایی از خدایان  یونانی و یارانی بنا نهاد.وقتی در بالای قله این کوه قرار می گیرد شاهد چشم اندازی فوق العاده زیبا و بی نظیر خواهید بود.

۶-یکی از تاریخی ترین و توریستی ترین دهکده های ترکیه اولودنیز نام دارد.این دهکده در ساحل جنوب غربی دریای اژه واقع شده است.ساحلی معروف که با رنگ آب شناخته شده است در این بخش قرار دارد.دلیل مشهور بودن این دهکده شاید به خاطر نوع چشم انداز بسیار خاص و پانورامیک آن است.

۷-مسجد کبود

از معروف ترین مسجدهای ترکبه می توان به مسجد کبود اشاره کرد.این مسجد زیبا دارای ۶ مناره است و به مسجد سلطان احمد نیز معروف است.به جرات می توان گفت با توجه به نوع معماری زیبایی که در این مسجد به کار رفته باعث گردیده تا آنرا تبدیل به یکی از پر بیننده ترین جاذبه های استانبول تبدیل کند. تاریخ ساخت مسجد بر می گردد به سال های ۱۶۰۹ تا ۱۶۱۶٫طبق رسوم گذشته مقبره سازنده مسجد نیز در خود مسجد قرار دارد.

 

۸-کتابخانه سلسوس

یکی از عجایب هفت گانه دوران باستان شهر افسوس است که در ساحل غربی ترکیه قرار گرفته است. در این شهر معبد آرتمیس قرار گرفته است. این مکان در سال ۴۰۱ بعد از میلاد مسیح و به دستور اسقف اعظم قسطنطنیه توسط یک فرد شورشی ویران شد.برخی از بخش های به جای مانده این مکان عبارتند از کتابخانه سلسوس .این کتابخانه سال ۱۲۵ بعد از میلاد ساخته شد و گویا ۱۲ هزار تومار در ان نگه داری می شده است.در دهه هفتاد  مرمت بسیبار دقیقی بروی این اثر انجام شدو انرا تبدیل به بنای باشکوه امروزی کرده است.
۹٫ دودکش های پریان گورمه
کاپادوکیا به دلیل صخره های طبیعی و منحصر به فرد و میراث تاریخی شهرت دارد. یکی از بهترین مکان ها برای دیدن این صخره های عجیب، روستای گورمه است که در میان مخروط های خاکسترهای آتشفشانی قرار گرفته که به این مخروط ها، دودکش های پریان اطلاق می شود. این دودکش ها به علت فرسایش بادی و آبی دو لایه آتشفشانی مختلف به وجود آمده اند: یک لایه کلفت از سنگ توف (خاکستر آتشفشانی جامد) با لایه ای نازکتر از بازالت که نسبت به فرسایش مقاومتر است. چون کنده کاری در سنگ توف آسان است، بسیاری از این دودکش ها در کاپادوکیا در طی قرن ها توخالی شده اند چرا که درون آن ها خانه، کلیسا و انبار ساخته می شد.
۱۰٫ ایاصوفیه
ایاصوفیه یکی از مکان های دیدنی استانبول به شمار می رود که در گذشته کاخ پادشاهی بوده و در قرن ششم برای امپراتور روم شرقی، جاستینیان اول، بنی آن تکمیل شد. این شاهکار مهندسی رومی، با گنبد عظیمش (به قطر ۳۱ متر یا ۱۰۲ فوت) فضایی را می پوشاند که تا بیش از ۱۰۰۰ سال بزرگترین فضای بسته دنیا بود. این کلیسا در سال ۱۲۰۴ در جنگ صلیبی چهارم به غارت رفت و در قرن پانزدهم زمانی که عثمانی ها شهر را فتح کردند، به مسجد و در سال ۱۹۳۵ تبدیل به موزه گردید و هم اکنون یکی از جاذبه های مهم ترکیه به شمار میرود.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








آخرین مطالب

/
به وبلاگ من خوش آمدید